PLANLÆGNING

Kompensation fra SAS

Scandinavian Airlines, eller SAS, er det største skandinaviske flyselskab, som blev grundlagt helt tilbage i 1946. SAS opererer på mere end 230 ruter over hele verden – Asien, Amerika, Europa, Mellemøsten og de andre nordiske naboer – og mere end 80 af dem kan du tage direkte fra Københavns lufthavn. Eftersom SAS er et af de mest aktive flyselskaber i Danmark, er det måske heller ikke overraskende, at de også er et af dem, der oplever flest flyforsinkelser.

Du skal dog være opmærksom. Den flyerstatning eller flykompensation, som du kan være berettiget til, bliver nemlig ikke automatisk udbetalt. I denne artikel vil vi gennemgå nogle af scenarierne samt fortælle dig, hvordan du får din retmæssige kompensation for aflyst fly.

SAS: Forsinkede fly

Som udgangspunkt er det jo vigtigt at nævne, at flyselskaberne gør alt, hvad de kan for at flyve til tiden. De vil gerne gøre deres bedste, have tilfredse kunder og ikke mindst penge. Men hvis uheldet skulle være ude, og dit SAS-fly er forsinket, så er der nogle få ting, du skal holde øje med.

Helt grundlæggende afhænger det bl.a., om SAS er skyld i forsinkelsen eller ej. Der kan jo være mange forskellige grunde fx som tekniske problemer i lufthavnen, SAS-strejke eller cabin crew som ikke er mødt op. Hvis de tilbyder dig en voucher eller andet som erstatning, og du godtager den, så mister du øjeblikkeligt retten til anden form for kompensation. Derfor skal du tænke dig godt om. Du ville kunne gå glip af flykompensation på helt op til 600 euro for enten forsinkelse eller aflysning af dit fly.

SAS: Aflyste fly

I sjældnere tilfælde kan det ske, at SAS aflyser et fly. I sådanne sager vil de normalt forsøge at ombooke dig og andre rejsende, så I kommer med et nyt fly hurtigst muligt. Det er en proces, der næsten sker helt automatisk ved aflyste fly, da de gerne vil omgå ekstra omkostninger. Du kan dog henvende dig og bede om andre løsninger, hvis den nye ikke passer dig, eller hvis du gerne vil aflyse rejsen helt.

Hvis du bliver nødt til at ombooke den selv, skal det normalt ske gennem hjemmesiden. Her er dog dig, der bliver pålagt at skulle betale administrationsgebyr eller ombookningsgebyr. Det kan virke uretfærdigt, når det ikke er din skyld i første omgang. Og hvad gør man så?

Erstatning ved SAS flyforsinkelse eller flyaflysning

Du skal dog vide, at du har loven på din side. Ifølge EU-forordningen EF 261/2004 har du som flypassager nemlig bestemte rettigheder, der sikre dig som dansker. Hvis SAS er forsinket eller ikke giver dig 14 dages varsel før aflysning, så kan der være penge at hente for dig.

Flyselskaberne udbetaler dog ikke pengene til dig af sig selv. Derfor skal du selv finde bevismaterialet og slå reglerne op. Hvis du føler, at det kan virke overskueligt, findes der virksomheder som AirHelp, der gebyrfrit vil kigge på din sag. De er eksperter på området og vil gøre alt det hårde arbejde for dig. Desuden tager de kun et gebyr, hvis du rent faktisk ender med at få kompensation fra SAS.

Del og like gerne vores indlæg:

Du vil måske også kunne lide...

  1. Christian says:

    Har læst en del af jeres artikler med stor fornøjelse, men som gammel SAS ansat, synes jeg at denne tegner et forvrænget billede af virkeligheden og åbentlyst promovere “ambulance-chasers” som Airhelp. Man kan sagtens klare tingene selv via SAS (eller via offentlige myndigheder, hvis man føler sig forbigået) og spare de uhyrlige gebyrer de tager. Derudover bør man selvfølgelig tage imod vouchers (mad/drikke) fra SAS ved forsinkelser/aflysninger, dette har ikke indflydelse på eventuel kompensation. I CPH hvor jeg tidligere arbejdede plejer håndteringen af uregelmæssigheder at være i orden, så man kan roligt henvende sig i Transfercentret. Eventuel kompensation klares dog ikke på dagen, men via sas.dk…..

    1. MiaSteffan says:

      Hej Christian,

      Vi er glade for, at du læser med og finder fornøjelse i at gøre det 🙂

      Det er helt i orden, at du synes, det tegner et forvrænget billede af virkeligheden.

      Vi har med artiklen, som er udarbejdet af Airhelp, ikke haft til hensigt at træde nogen over tæerne 🙂

      Det er super fint, at du oplyser, at man som passager sagtens kan klare tingene selv, hvis man har mod på det – det er man selvfølgelig velkommen til at gøre 🙂

      Rigtig god aften,

      Med venlig hilsen

      Mia / Backpacking The World

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *