Lodalen
Norge

Lodalen og Lovatnet – Et must på din rejse i Norge

Drømmer du om at se majestætiske fjelde? Og nærmest at føle dig ved verdens ende? Det er præcis, hvad du får ved Lodalen og Lovatnet, der ligger idyllisk og meget smukt placeret ved Stryn. Jeg kom tilfældigt forbi i april 2022 og må sige, at det er et must, når man rejser til Norge.

Norge er i sig selv meget imponerende. Det er kæmpe stort, og der er uanede mængder af udsigter og bjergtagende vandreture. Men skal jeg anbefale et helt særligt sted, så er det Lodalen og Lovatnet. Inden mit roadtrip i Norge havde jeg set mange sommerlige billeder af det og drømt om at komme forbi en dag. Men da det ikke var en del af den planlagte rute, regnede jeg ikke med at komme forbi.

Men det gjorde jeg til min store begejstring.

Lodalen – En smuk scenisk rute

Ålesund var, hvad vi havde udpeget som det nordligste sted, vi ville køre på vores 14 dage lange roadtrip i Norge. Vi nåede dertil i god tid og ville derfra egentligt bare derfra køre i retning af Loen for at se, hvilke eventyr der ville komme undervejs.

Efter et par dages kørsel ankom vi til Stryn og så helt tilfældigt et skilt mod Lodalen efter en indkøbstur. Da vi manglede et sted at sætte telt op for natten, besluttede vi os for, at det måske ikke ville være helt dumt at køre i retning af en dal.

Og det var en god beslutning, som jeg hermed kan give videre! For ikke længe efter skiltningen kom vi ind på nogle meget smalle veje, der var omkranset af enorme og meget smukt formede fjelde. Jeg lavede ikke andet end at sidde og måbe med kameraet i hånden.

Lodalen

Efter at have kørt i 20 minutter i meget langsomt danskertempo, nåede vi en bom og en lukket vej. Hvad vi ikke vidste på det tidspunkt var, at mange veje til bjergpas og lignende er lukkede frem til 01. maj i Norge. Men i stedet for at vende om, besluttede vi os for at parkere bilen og at gå i retning af Jostedalsbreen.

Der var lidt længere, end vi havde regnet med, så vi besluttede at gøre hold ved en café ned til vandet, som på det tidspunkt var lukket ned for vinteren. Men det gjorde det kun mere smukt og idyllisk, fordi vi havde det hele for os selv!

Slå telt op ved Sande Camping ud til Lovatnet

Lodalen og Lovatnet er så fantastisk et sted, at jeg anbefaler, at man som minimum tager én overnatning. Vi kunne sagtens have brugt flere for at vandre i området men havde desværre ikke tiden til det.

Selvom april ikke just er campingsæson i Norge (nordmændene står på ski på fjeldet i påsken), satsede vi nu alligevel på, at vi ville kunne finde en campingplads med plads til vores lille telt.

Og det var der! Nemlig Sande Camping. Den måske smukkeste campingplads, jeg har været på til dato!

Lovatnet Sande Camping

Godt nok var der ikke andre campister på det tidspunkt, og varmen var egentligt også blevet slukket, men vi var mere end velkomne.

Jeg mener, at vi gav lige omkring 350 norske kroner for os alle tre inklusive ubegrænset vand i bruseren og med adgang til et rigtig fint køkken og opholdsrum. Det var ren luksus efter flere dage uden bad og med mad på Trangia.

MEN. Det bedste ved Sande Camping er, at det har en helt fantastisk beliggenhed lige ud til Lovatnet. Teltet blev placeret i første parket, og så stod jeg ellers op kl. 07 som den første dagen efter for at nyde den helt igennem fantastiske udsigt og den fuldkomne ro – det var alle pengene værd.

Sande Camping Lodalen
Lovatnet Sande Camping

Er du ikke så meget til vintercamping og meget kolde morgener, er det helt sikkert også værd at køre til om sommeren, når fjeldene blomstrer og temperaturen er kravlet op. Men vær opmærksom på, at der på det tidspunkt er nogen flere turister at kæmpe om pladsen og de gode billeder med.

Del og like gerne vores indlæg:
fb-share-icon

Du vil måske også kunne lide...